Pracujete ve skladech, logistice nebo například ve stavebnictví či v lesnictví? V takovém případě pravděpodobně dnes a denně přichází do kontaktu s přepravními vozíky, které jsou v těchto odvětvích hojně využívané v rámci interní logistiky. Prakticky jsou hojně využívané všude, kde dochází k převážně vertikální manipulaci s materiálem nebo se zbožím.
Pokud mluvíme o přepravních vozících, mluvíme především o mobilních strojích, které se využívají nejčastěji ve zmiňovaných odvětvích. Jak jsme zmínili, jejich hlavním úkolem je přenést z místa na místo materiál nebo zboží, se kterým se jen stěží manipuluje.
Dnes je kategorie “přepravní vozíky” však plná nejrůznějších strojů, proto se nad jednotlivými typy na chvíli pozastavme.
Základní typy přepravních vozíků
-
Vysokozdvižný
-
Nízkozdvižný
Zvláštní provedení vozíků
Naprosto základní dělení již bylo zmíněno, a sice přepravní vozíky se dělí na vysokozdvižné vozíky a na nízkozdvižné vozíky. Zejména vysokozdvižné vozíky se následovně dělí ještě na několik dalších typů, a sice na:
-
Terénní vozíky
-
Retraky
-
Vozíky s výsuvnými vidlemi
Co se týče vozíků s výsuvnými vidlemi, ty mají buď čelně výsuvné vidle, nebo bočně výsuvné vidle. Pokud bychom se měli pozastavit nad čelně výsuvnými vidlemi, ty se užívají zejména ve stísněných prostorách. Rám s nosičem vidlí se vysouvá vpřed. U vozíků s výsuvnými vidlemi, kde jsou vidle bočně výsuvné, se rám vidlí vysouvá do boku, a to mimo půdorys vozíku.
Pak jsou tu terénní vozíky, které jsou určené zejména na místa, kde je průchodnost terénem problematická. Terénní vozíky jsou zajištěné zvýšeným rámem, také nízkotlakovými pneumatikami a mimo jiné i robustní konstrukcí.
Co se týče retraků, v tomto případě se jedná o vysokozdvižné vozíky, které jsou velmi praktické. Díky tomu, že sedí obsluha bokem ke směru jízdy, má lepší výhled, což se hodí třeba při couvání.